Het blog van QSNconsultants

Lees hier over ons werk, onze visie en over hoe wij ons werk als QSNconsultants doen.

Hoe blijf je positief?

Gepubliceerd op 6 juli 2012
Door Madelon de Wit | Categorie Consultancy 

Als auditor wordt je werk niet altijd op prijs gesteld. Klanten kunnen negatief en afhoudend reageren. Een paar van dat soort situaties op een dag betekenen een behoorlijke aanslag op je eigen energie en goede humeur. Hoe ga je daarmee om? Hoe laad je je na negatieve gesprekken opnieuw op voor het volgende gesprek? Madelon de Wit heeft het natuurlijke talent om altijd opgeruimd en met een glimlach de auto in en uit te stappen. 

Lees meerReacties: 0

Altijd m’n flesje water onder handbereik

Gepubliceerd op 13 juni 2012
Door  | Categorie Consultancy 

Volksstammen adviseurs lopen met een flesje water rond. Ook ik heb altijd een flesje water bij me. Niet alleen omdat water gezond is, ik vind het gewoon prettig om de hele dag water te drinken en geen dorst te hebben. Bovendien, per dag hebben we allemaal minstens anderhalve liter vocht nodig, dus dan moet je ook wel doordrinken… Zo is het voor mij een automatisme geworden om steeds een flesje water onder handbereik te hebben. Pas geleden ontdekte ik de Dopper.

Lees meerReacties: 0

Het kan: bellen, mailen, sms’en, twitteren en autorijden tegelijk…

Gepubliceerd op 8 juni 2012
Door  | Categorie Account management 

Als account manager zit ik vaak uren in de auto, meestal nog voor de spits. Omdat het dan nog erg rustig is, zet ik mijn cruise control aan. Maar dat vínd ik toch saai! Ik hoef mijn voeten niet eens te gebruiken… Dan verveel ik me razendsnel. En ja, dan kan ik dom voor me uitstaren en over van alles nadenken, maar ik gebruik die tijd liever nuttig. Dus bel, mail, sms en twitter ik onophoudelijk, maar gelukkig kan ik prima sturen met mijn knie… Zo ben ik wel ooit betrapt door mijn collega’s. Door dichte mist zag ik een keer geen hand voor ogen en ik twitterde: ‘Zouden de flitspalen nu nog wel werken?’

Lees meerReacties: 2

Duurzaam tussen de oren

Gepubliceerd op 18 mei 2012
Door Ron Wijling | Categorie Consultancy 

Steeds meer ondernemingen willen duurzaam zijn. Ook wij bij QSN. De argumenten lopen uiteen, van geld verdienen, via bittere noodzaak tot puur idealisme. Maar… bij QSN-oprichter Ron Wijling knaagt er iets. Duurzaamheidsbeleid wíllen is één ding, het daadwerkelijk implementeren is nog iets heel anders. Een eerlijke bespiegeling…

“Ook wij willen natuurlijk bijdragen aan een duurzame samenleving. Wij stellen programma’s op voor kwaliteit en veiligheid en begeleiden klanten op het gebied van milieuwetgeving. Andersom – heel logisch - verwachten klanten duurzaamheid van ons. 

Lees meerReacties: 1

Roze haar is nog geen personal branding

Gepubliceerd op 1 mei 2012
Door Jeroen van der Bijl | Categorie Solliciteren 

“Personal Branding” is een populaire term. Nu de banen niet meer voor het oprapen liggen, sta jij voor de vraag: hoe positioneer ik me als (zelfstandig) consultant? Verkoop ik mijn kennis of verkoop ik “mezelf”? Even afgezien van de vraag wat je zélf graag wilt is een interessante vraag wat een werkgever eigenlijk vindt van al die “personal brands” die bij hem aankloppen. Nicolette Wijling is bij QSN kwaliteitsmanagement verantwoordelijk voor werving en selectie. Waar let zij op? Op ‘wat ze weten’ of ‘wie ze zijn’?

Lees meerReacties: 0

Cloud computing: bedreigend of kansrijk?

Gepubliceerd op 8 maart 2012
Door Erwin Holster | Categorie Consultancy 

Cloud computing, de laatste jaren hoor je er steeds meer over. Vakbladen staan er vol mee, maar wat zijn eigenlijk de kansen en bedreigingen? Waarom is de één laaiend enthousiast over ‘de cloud’ en houdt de ander stevig vast aan zijn eigen server?

Lees meerReacties: 0

Schuldgevoel over het nieuwe werken?

Gepubliceerd op 3 februari 2012
Door  | Categorie Consultancy 

Het nieuwe werken, de kranten en internet staan er vol van. Bij QSN werken we al jaren nieuw en met veel plezier. Toch komen wij ook lastige vragen tegen. Kan ik de vraag van de ene klant beantwoorden terwijl ik bij een andere klant ben? Heeft mijn klant wel door dat ik echt werk, ook al ben ik niet aanwezig op zijn kantoor?

Lees meerReacties: 0

Uurtje Structuurtje?

Gepubliceerd op 31 januari 2012
Door Rob Bosveld | Categorie Archetype 

Structuren, niemand kan zonder. Richtlijnen, procedures, regels, contracten, intentieverklaringen, handboeken… we reguleren wat af met elkaar. Hoe groter de organisatie hoe meer structuren er nodig lijken. Het gevaar is reëel dat mensen er aan ten onder gaan.

Lees meerReacties: 0

Vergroot betrokkenheid met overtuiging en humor

Gepubliceerd op 18 januari 2012
Door  | Categorie Consultancy 

Vergroot betrokkenheid met overtuiging en humor

Je kent het vast wel. Je begint enthousiast aan een project, maar door allerlei factoren gaat het tempo eruit. Het bedrijf van de klant wordt plots overgenomen, er is een piek in de werkzaamheden of een belangrijke medewerker gaat nét weg. Allemaal prima te begrijpen, maar daardoor kunnen projecten wel steeds stroperiger verlopen en uiteindelijk zelfs verzanden. Hoe hou je je projectmedewerkers betrokken en dus het tempo vast?

Lees meerReacties: 2

Beter dan de norm, dat is mijn norm

Gepubliceerd op 12 december 2011
Door Rob Bosveld | Categorie QSN consultants 

Beter dan de norm, dat is mijn norm

‘Mijn consultancyprofiel is ‘deskundige schepper’, en dat herken ik helemaal. Scheppers zijn vaak perfectionisten. Ze rukken het blaadje wel 10 keer uit de typemachine om opnieuw te beginnen, voordat ze tevreden zijn met het eindresultaat. Dat perfectionisme heb ik ook. Vraag mij na een maand of drie om terug te kijken op een project en ik begin met het aanwijzen van dingen die eigenlijk nog beter kunnen.'

Lees meerReacties: 0

Initiatief nemen met een kwinkslag

Gepubliceerd op 11 oktober 2011
Door Rob Bosveld | Categorie Archetype QSN consultants 

Initiatief nemen met een kwinkslag

Marjan Hendriksen is niet op haar mondje gevallen. In de groep zie je haar niet snel over het hoofd. Dominant is een groot woord, maar initiatiefrijk is ze zeker. En dat merken haar klanten ook. “In mijn werk moet je als consultant ‘de lead’ durven te nemen”, zegt Marjan.

Delegeren is de kernkwaliteit van een leider

“Vroeger had ik de neiging om dan heel veel zelf te gaan doen. Tegenwoordig delegeer ik veel. Ik leg uit wat er gebeuren moet en geef de klant de verantwoordelijkheid om dat zelf dan ook te doen. Vervolgens ga ik na of het goed gedaan is. Wanneer dat niet het geval is, stuur ik de klant ook rustig terug om het over te doen of te verbeteren.”

Lees meerReacties: 0

Wanneer is het klaar?

Gepubliceerd op 22 september 2011
Door  | Categorie Archetype 

Je bent bezig met een project. De opdrachtgever vraagt: Wanneer is het klaar? Dat lijkt een eenvoudige vraag, maar toch kun je daar heel verschillende antwoorden op geven. Voor de ziener-consultant is het antwoord op deze vraag totaal anders dan voor de strijder-consultant.

Klaar als het goed is? Of goed als het klaar is?

De ziener-consultant is geneigd te kijken naar de toekomst, naar het 'gedroomde plaatje'. Het werk van de ziener of magiër is klaar als de droom gerealiseerd is, als er herstel tot stand is gebracht. Voor de meeste zieners maakt het niet uit of dat morgen is of overmorgen. Als accreditatie een doel is, of het overstappen op een nieuw operating system, het implementeren van een systeem voor kwaliteitsmanagement of de implementatie van een nieuwe huisstijl, dan maakt het de ziener niet uit of dat nou morgen of overmogen gebeurt. Als de uitkomst ervan maar goed is.
 

Lees meerReacties: 0

Duurzame kansen voor telecom-resellers

Gepubliceerd op 8 september 2011
Door Erwin Holster | Categorie Kwaliteitsmanagement 

Ondanks de economische crisis van de afgelopen jaren blijft duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen aan belang winnen. Ook in de telecomsector. Het besef dringt door dat duurzaamheid niet alleen ‘nobel’ is, maar op termijn ook noodzakelijk voor het voortbestaan van ondernemingen. Waar nu MVO-beleid vooral het terrein lijkt van de grote telecom operators, is de verwachting dat ook de resellers steeds nadrukkelijker gevraagd zal worden naar hun duurzaamheidinspanningen. Wie slim is, speelt daar nu al op in.

Lees meerReacties: 0

Ontvang updates via TwitterFacebookLinkedin

Search

Blader door de categorieën:


Heb je al een profiel?


Meld je aan met
je LinkedIn-account

Of meld je aan met je e-mailadres

Inloggen
wachtwoord vergeten?